5 tips om je restaurant succesvol te rebranden

5 tips om je restaurant succesvol te rebranden

Wil jij verandering zien in je restaurant? Overweeg dan deze 5 tips om je restaurant succesvol te rebranden! Je restaurant uitbouwen tot een merk is meer dan alleen een leuke bezigheid. Na veel tijd, geld en moeite gestoken te hebben in een merkidentiteit en klantenkring, is rebranden nu eenmaal niet het eerste waar je aan denkt. 

Toch kan het de moeite waard zijn, zeker vandaag de dag nu technologie steeds belangrijker wordt en potentiële klanten meer manieren dan ooit tevoren hebben om maaltijden te bestellen. 

Doe marktonderzoek

Kijk naar hoe andere restaurants er in jouw omgeving voorstaan. Wat doen zij wat jij niet doet? Op welke doelgroep richt de concurrent zich en welke doelgroep wordt nog door niemand aangesproken? Probeer een bepaalde groeistrategie te ontwikkelen aan de hand van dit marktonderzoek en rebrand je ernaar

Wees actief op social media

Het maakt niet uit hoe klein of groot je bent als restaurant, laat je klanten weten dat je altijd aan het veranderen bent. Zorg er dus voor dat je actief bent op social media en dat mensen aan jouw zaak denken als ze uit eten willen. 

Wees actief op social media

Mensen vandaag de dag zijn bijna geobsedeerd door social media. Maak hier dus goed gebruik van en ga met deze tijd mee. Post foto’s van je nieuwe gerechten, drankjes of menukaart en zorg dat deze gedeeld en geliked worden. Het verstandigste is om live videos op te nemen en foto’s te plaatsen tussen 18:00 en 19:00 ’s avonds. Tussen deze tijdstippen zijn mensen het actiefst op social media en willen ze misschien wel langs je zaak komen. 

Zie rebranden niet als iets kleins maar let wel op de kleine dingen

Consumenten zijn vandaag de dag veeleisender dan ooit te voren. Zij willen dan ook jouw merk of identiteit terugzien in de kleinste details. Denk dus aan servetten, take-away verpakkingen en dergelijke, allemaal met jouw restaurantnaam er op, zodat ze zich deze blijven herinneren. Dit hoeft overigens niet eens zo veel te kosten als je denkt. Er zijn aardig wat websites waar je heel goedkoop allerlei restaurantartikelen kunt laten personaliseren. Daarnaast kan je gebruikmaken van gratis sites als https://businessnamegenerator.com/nl/ om allerlei ideeën op te doen voor je rebranding. 

Doe niet weg wat goed loopt

Het is altijd gemakkelijker meer te verdienen aan klanten die je al hebt dan om totaal nieuwe klanten te vergaren. In de restaurantwereld is dit precies hetzelfde. Als je dus je restaurant gaat rebranden, zorg er dan voor dat je niet weg doet wat goed loopt en creëer juist extra kansen. Ten voorbeeld: als je veel omzet draait met de verkoop van alcohol, probeer dan meer alcohol te verkopen en ga je niet ineens op een uitgebreidere menukaart richten.

Laat je geen onzin aanpraten

Er zijn ontzettend veel branding consultants en zogenaamde marketingspecialisten die enorm hoge bedragen vragen om jouw zaak drie keer zo goed te doen laten lopen. Trap niet in de vele advertenties die je dit soort dingen beloven en blijf met beide benen op de grond staan. Immers blijft gelden: als iets te mooi om waar te zijn klinkt, is dit het waarschijnlijk ook.