Hoe het vegetarisme de menukaart heeft veranderd

menukaart

Vegetarisch en veganistisch eten zijn deze eeuw sterk in opkomst. De dagelijkse consumptie van vlees is al lang niet meer vanzelfsprekend en dat zien we terug op de menukaarten in vrijwel alle restaurants. Chefs worden uitgedaagd met trends om te gaan en menukaarten zijn kleurrijker geworden. 

Milieu als belangrijkste beweegreden

De massale, dagelijkse vleesconsumptie is sterk afgenomen in het laatste decennium. Het is niet langer een wet van Meden en Perzen dat in elk huishouden om zes uur ’s avonds een schaal gekookte aardappelen, groente en een stuk vlees op tafel staat. Met het milieu en dierenwelzijn als belangrijkste beweegredenen kiezen steeds meer mensen voor een andere levenswijze: ze denken na over groene stroom, kopen een elektrische auto, gaan nauwkeuriger energie vergelijken en minderen of stoppen met het eten van vlees: de bio-industrie is namelijk een enorme milieuvervuiler gebleken.

vegetarisme

Geitenwollen sokken?

Bedankte je vroeger voor vlees of vis, dan werd je nog wel eens weggezet als geitenwollen sok, bomenknuffelaar of softe hippie. Die tijd is voorbij. Vegetarisme is naast vooruitstrevend vooral hip geworden. Tik ‘bekende vegetariërs’ in en je ziet enorme lijsten met invloedrijke personen verschijnen, wereldberoemde mensen die geen vlees (meer) eten. Bruce Springsteen, Ariana Grande en Brad Pitt, om er maar een paar te noemen. Die mensen gelden niet zelden als voortrekkers en daar hebben de restaurants wereldwijd op ingespeeld. 

Eetcafé

Of het nu sterrententen betreft, simpele cafetaria’s, bistro’s of eetcafés, de menukaart heeft een flinke metamorfose ondergaan. Niet langer wordt de vegetariër afgescheept met een bord dat volgegooid is met alle vega-ingrediënten die de kok kon vinden, zoals pasta, kaas, noten, bonen, groente natuurlijk, enzovoorts. Het wilde begin deze eeuw nog wel eens voorkomen. Erg creatief was het niet en de gast in kwestie ging naar huis met het gevoel alsof hij een berg stenen in zijn maag had, want dergelijke maaltijden waren natuurlijk veel te voedzaam. 

“If it looks good, it tastes good”

Nu is dat anders. Er wordt langer en dieper nagedacht over hoe men origineel uit de hoek kan komen. Veel chefs laten zich daarbij rijkelijk inspireren door keukens die van origine al weinig of geen vlees gebruikten, zoals de Italiaanse en de Indiase. Culinair recensenten spreken er schande van als vegetariërs er bekaaid vanaf komen. Er is geen restaurant meer dat niet inspeelt op de trend en de eisen die daarmee gepaard gaan. Er ontstaan mooie, nieuwe gerechten die veel kleur hebben en er aanlokkelijker uitzien dan menig gebraden stuk vlees. “If it looks good, it tastes good”, zegt Gordon Ramsay, één van de bekendste chefs ter wereld, altijd. En als zelfs de grootste fastfoodketen ter wereld mee gaat doen, weet je dat deze ontwikkeling een vlucht heeft genomen die zijn weerga niet kent.