Waarom zou je koolhydraatarm eten?

Waarom zou je koolhydraatarm eten?

Een koolhydraatarm dieet heeft, zoals vrijwel alle andere diëten, tot doel om een streefgewicht te bereiken en daarna vast te houden. Koolhydraatarm eten is goed vol te houden. Bij een juiste toepassing krijg je ook voldoende goede voedingsstoffen binnen. Hieronder vind je een toelichting op wat koolhydraten zijn, waar ze inzitten en waarmee jij de koolhydraten kan vervangen. 

Wat is een koolhydraatarm dieet?

Koolhydraatarm eten betekent dat je 50 tot 130 gram koolhydraten eet, of althans voedingsmiddelen waar deze in voorkomen. Bij minder dan 50 gram koolhydraten spreek je over een keto-dieet. Overigens geldt voor een koolhydraatdieet hetzelfde uitgangspunt als voor ieder dieet. Per dag moet je meer energie verbruiken dan je binnenkrijgt, dat is de enige manier waarop je kan afvallen.

Wat zijn koolhydraten? 

Koolhydraten noemen we de stoffen die de darmen omzetten naar bloedsuikers. Denk daarbij aan zetmeel en suikers. Alle producten waarin zetmeel, suiker en vezels voorkomen zijn rijk aan koolhydraten. Hierbij moet je wel in de gaten houden dat vezels geen energie geven maar noodzakelijk zijn voor een goede spijsvertering. Aanvullende vezels zijn in een koolhydraatarm dieet vaak een goede oplossing. Koolhydraten worden in 3 categorieën onderverdeeld.

1. Snelle koolhydraten 

Deze worden ook wel slechte koolhydraten genoemd. Ze worden in het darmstelsel bijzonder snel omgezet in bloedsuiker. Dat betekent dat je bloed ineens een extra boost krijgt van energie terwijl dat vaak overbodig is. Het niveau daalt daarna ook weer snel en het hongergevoel neemt weer toe. Snelle koolhydraten zitten in alle producten met veel suiker.

2. Langzame koolhydraten 

De langzame koolhydraten hebben een complexere samenstelling. Dat betekent dat ze langzamer worden afgebroken en daardoor meer geleidelijk in het bloed terechtkomen. Deze koolhydraten zijn veel gezonder voor je lichaam dan de snelle exemplaren. Bij langzame koolhydraten kan je denken aan zetmeel in peulvruchten en graan.

3. Onverteerbare koolhydraten

Deze kunnen door het darmstelsel niet worden afgebroken en verdwijnen op natuurlijke wijze uit het lichaam. Deze stoffen worden vaak toegevoegd aan producten die bedoeld zijn voor een koolhydraatarm dieet. Vezels behoren tot de onverteerbare koolhydraten evenals polyolen. Deze hoef je dus niet mee te tellen bij je dagelijkse maximale hoeveelheid koolhydraten.

Eiwitten ter compensatie van de koolhydraten 

Als er onvoldoende koolhydraten aanwezig zijn in het lichaam worden eiwitten omgezet in energie. Dat gaat een stuk langzamer dan koolhydraten. Het grote voordeel van eiwitten is daarbij dat de voedingsstoffen waarin deze voorkomen beter vullen dan koolhydraten. Je houdt daarom langer een verzadigd gevoel waardoor het mogelijk is om met minder te eten niet te snel hongerig te worden. Als je minder energie binnen krijgt dan er wordt verbruikt, worden automatisch de reserves aangesproken. Dat zijn de vetten.

Speciale producten 

Uiteraard kan je een dieet samenstellen uit koolhydraatarme voedingsmiddelen. Er zijn ook producten in de handel waarin precies de juist afgewogen hoeveelheid koolhydraten, eiwitten en vet is opgenomen. Het is een oplossing als je zeker wil weten dat je het dieet goed volgt, maar toch makkelijk wilt koken. Let daarbij goed op de gebruiksaanwijzing en de maximale periode van gebruik. Een koolhydraatarm dieet is volgens ervaringsdeskundigen relatief eenvoudig vol te houden totdat jij je doelgewicht hebt bereikt.